The Body of Eve in Andrea Pisano’s ‘Creation’ Relief
Identifiant AIEMA | 22-342 |
---|---|
auteur du texte | GREENSTEIN Jack |
ISSN | 0004-3079 |
liens | <non spécifié> |
revue | Art Bulletin (The ) |
fascicule | 2008, 90/4 |
article suivant | <non spécifié> |
article précédent | <non spécifié> |
titre d’autre support de publication | <non spécifié> |
pagination | p. 575-596 |
nombre d’illustrations | |
langue du texte | anglais |
traduit de | <non spécifié> |
présence de résumé dans une langue différente. Si oui, langue du résumé | <non spécifié> |
renvoi BullAIEMA | <non spécifié> |
résumé de l'AIEMA | :
In this study of one aspect of the iconography and style of Christian sculpture in the early Renaissance period, the author makes comparisons with mosaics of later 13-century date from Italy. These include the creation cycle depicted in the dome of the baptistery of Florence cathedral, and mosaics in one dome of the narthex of San Marco in Venice. In the mosaic examples, Eve is shown either fully formed after the extraction of Adam’s rib (fig. 4, 14), or she rises from the side of Adam, who lies upon the ground (fig. 1). In the latter case, the seemingly weightless Eve raises her hands in prayer toward God, and she and Adam form a Y-shaped design. |
classement | |
pays - classement | <non spécifié> |
mot matière |
|
personne citée | <non spécifié> |
index géographique |
|
pièce jointe | <non spécifié> |
commentaire | p. 575-596, ill. n.b. |
publié dans le bulletin | 2011-22 |