Unsing Key Diagrams to Design and Construct Roman Geometric Mosaics ?
Identifiant AIEMA | 22-264 |
---|---|
auteur du texte | PARZYSZ Bernard |
liens | <non spécifié> |
revue | Nexus Network Journal |
fascicule | 2009, 11/2 |
article suivant | <non spécifié> |
article précédent | <non spécifié> |
titre d’autre support de publication | <non spécifié> |
pagination | p. 273-288. |
nombre d’illustrations | |
langue du texte | anglais |
traduit de | <non spécifié> |
présence de résumé dans une langue différente. Si oui, langue du résumé | <non spécifié> |
renvoi BullAIEMA | <non spécifié> |
résumé de l'AIEMA | :
The complexity shown by some geometrical patterns of Roman mosaics and the high quality of their realization lead to think that for such patterns, unlike scenes with human or animal figures, a model of the general pattern was certainly not sufficient to guide the setting up; in order to answer this question one is led to conjecture the existence of diagrams (key diagrams) with which the craftsman, by looking at them, is able to identify (and/or remember) the geometrical structure of a basic element of the general pattern, as well as a way for constructing it – and possibly the whole pavement – with his usual instruments. This hypothesis is applied to some patterns which were well spread all over the Roman world. The present study aims at showing how a given key diagram can apply to varied patterns and, conversely, how the making of a given complex pattern can rely on several articulated key diagrams. (Résumé auteur) |
classement | |
pays - classement | <non spécifié> |
mot matière | |
personne citée | <non spécifié> |
index géographique | <non spécifié> |
pièce jointe | <non spécifié> |
commentaire | p. 273-288. |
publié dans le bulletin | 2011-22 |