Mozaikler Üzerinde Güneş Saati Betimli Sahneler. Hatay Müzesinde yer alan iki parça ve diğer örnekler üzerine araştırmalar
Identifiant AIEMA | 22-408 |
---|---|
auteur du texte | SALMAN Barış |
liens | <non spécifié> |
revue | Journal of Mosaic Research |
fascicule | 2010, 3 |
article suivant | <non spécifié> |
article précédent | <non spécifié> |
titre d’autre support de publication | <non spécifié> |
pagination | p. 83-93 |
nombre d’illustrations | |
langue du texte | turc |
traduit de | <non spécifié> |
présence de résumé dans une langue différente. Si oui, langue du résumé | <non spécifié> |
renvoi BullAIEMA | <non spécifié> |
résumé de l'AIEMA | :
The article discusses the depiction of sundial in mosaics. The starting point of the study are two mosaic panels from Hatay Museum which originate from the triclinium of a villa in Daphne (Harbiye). In both panels, a male figure is depicted standing next to a sun-dial and staring at it with bustle. This is generally interpreted as a guest who’s running late for symposion at a wealthy household. Based on stylistic grounds, the mosaics have been dated to the second half of 3rd c. A.D.
The second part of the paper focuses on other examples of sun-dial in mosaics. The author mentions that these are exclusively found in mosaics depicting philosophers or scientists and states that the two panels from Hatay Museum are the only examples of sun-dial depicted in daily context. |
classement | |
pays - classement | <non spécifié> |
mot matière | |
personne citée | <non spécifié> |
index géographique |
|
pièce jointe | <non spécifié> |
commentaire | p. 83-93, 2 ill. n.b. et 6 coul. |
publié dans le bulletin | 2011-22 |