• Télécharger en RDF (xml | n3 | nt)

Simulating the Hippodrome: The Performance of Power in Kiev’s St. Sophia

Identifiant AIEMA22-2286
auteur du texteBOECK Elena
ISSN0004-3079
liens<non spécifié>
revueArt Bulletin (The )
fascicule2009, 91/3
article suivant<non spécifié>
article précédent<non spécifié>
titre d’autre support de publication <non spécifié>
paginationp. 285-286
nombre d’illustrations
langue du texteanglais
traduit de<non spécifié>
présence de résumé dans une langue différente. Si oui, langue du résumé<non spécifié>
renvoi BullAIEMA<non spécifié>
résumé de l'AIEMA
:
The mosaic of the standing Virgin in an orant pose, which decorates the semi-dome in the apse of the Church of St. Sophia in Kiev, seems to derive directly from an image of the same individual represented in the now-destroyed Church of the Blachernai in Constantinople. The latter figure was revered as the protector of the Byzantine capital. The patron of the Kievan church, the Rus’ Prince Iaroslav “the Wise” (d. 1054), sought to associate himself and his building with Constantinople, the “New Jerusalem”, thereby enhancing his prestige as a ruler. The mosaic of the Virgin in St. Sophia is one element of an artistic program in that building symbolizing imperial power and including a fresco depicting the Hippodrome in Constantinople
classement
pays - classementUkraine
mot matière
personne citée<non spécifié>
index géographique
pièce jointe<non spécifié>
commentairep. 285-286, fig. 4-5.
publié dans le bulletin2011-22