Zeugma Roma Dönemi Konutları
Identifiant AIEMA | 23-2001 |
---|---|
auteur du texte | GÖRKAY Kutalmiş |
liens | <non spécifié> |
revue | Arkeoloji ve Sanat / Journal of Archeaeology and Art |
fascicule | 2012, 141 |
article suivant | <non spécifié> |
article précédent | <non spécifié> |
titre d’autre support de publication | <non spécifié> |
pagination | p. VII-XVIII |
nombre d’illustrations | |
langue du texte | turc |
traduit de | <non spécifié> |
présence de résumé dans une langue différente. Si oui, langue du résumé | <non spécifié> |
renvoi BullAIEMA | <non spécifié> |
résumé de l'AIEMA | :
The article analyzes the architectural characteristics of houses in Zeugma and examines their mosaic decoration with an emphasis on its semantic value.
Many of the houses in Zeugma date between the 1st and 3rd c. A.D. and consist of both Greek and Roman elements, such as inner courtyards, vestibules, column capitals in the Tuscan order and a lararium.
The choice of mosaic scenes for different group of rooms reflects a preference for literary scenes in triclinia/œci, scenes of devoted women in gynaikonitides, scenes of lovers in cubicula, and depictions of water-related gods and personifications in impluvia.
The article also discusses the following mosaics from Zeugma (both previously and recently excaveted) within their architectural context and draws conclusions on the semantic value of their scenes: Danae Mosaic, Mosaic of the Three Graces, Theonoe Mosaic, Synaristosai Mosaic, Mosaic of the Nine Muses, the Wedding of Dionysos and Ariadne, the Orpheus Mosaic, the Mosaic of the “Gypsy Girl”, the Mosaic with the Wedding Inscription, etc. In these pavements, the choice of themes gives clues to the origin, intellectual background and preferences of the patrons. |
classement | |
pays - classement | Turquie |
mot matière |
|
personne citée | <non spécifié> |
index géographique | |
pièce jointe | <non spécifié> |
commentaire | p. VII-XVIII, 11 ill. n.b. |
publié dans le bulletin | 2013-23 |